Terapia pedagogiczna to całokształt działań o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym. Polega na usprawnianiu zaburzonych funkcji oraz doskonaleniu tych, które są dobrze rozwinięte. Dawniej terapia pedagogiczna nazywana była reedukacją, teraz utożsamiana jest głównie z zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi. Trzeba jednak wiedzieć, że to zbyt wąskie ujęcie, ponieważ terapia pedagogiczna obejmuje nie tylko zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ale także wszelkie formy pracy działające na dziecko stymulująco i usprawniająco. Terapia pedagogiczna to również pomoc psychologiczna oraz wszelkie inne działania specjalistyczne, których głównym celem jest wspieranie dzieci wykazujących trudności w rozwoju czy zachowaniu. Trudności o których mowa można korygować za pomocą środków pedagogicznych – dydaktycznych i wychowawczych poprzez właściwe oddziaływania specjalistyczne o charakterze psychologiczno-pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym. Terapia pedagogiczna jest to zatem specjalistyczna pomoc dziecku w pokonywaniu jego zaburzeń rozwojowych, trudności w nauce (eliminowanie niepowodzeń szkolnych) oraz zachowaniu, która ma prowadzić do pozytywnych zmian w sferze psychoedukacyjnej dziecka.
Terapia pedagogiczna skierowana jest do dzieci i młodzieży m.in.:
- z trudnościami w nauce, w szczególności w nauce czytania i pisania oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia),
- z zaburzeniami przetwarzania słuchowego,
- z trudnościami z pamięcią, koncentracją uwagi,
- z nadpobudliwością psychoruchową,
- z zaburzeniami integracji sensorycznej,
- z problemami dotyczącymi lateralizacji,
- przejawiających nieharmonijny rozwój,
- mających obniżony poziom umiejętności manualnych i grafomotorycznych,
- przejawiających trudności w zakresie orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
Celem terapii pedagogicznej jest usuwanie przyczyn i objawów trudności w uczeniu się, a więc stworzenie dziecku możliwości do wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego, stymulowanie funkcji percepcyjno-motorycznych, wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach oraz usuwanie przyczyn niepowodzeń szkolnych. Terapia pedagogiczna powinna zapewnić zmianę postaw względem trudności i niepowodzeń szkolnych oraz wzrost motywacji dziecka do uczenia się.
Formy i metody pracy terapeutycznej muszą być dostosowane do możliwości i umiejętności dziecka. Podstawowymi formami organizacyjnymi są: praca indywidualna (w pełni dopasowana do potrzeb i możliwości dziecka oraz przebiegająca według zindywidualizowanego programu), a także praca z grupą (grupa stworzona według określonego kryterium, np. wieku uczniów, rodzaju problemu lub zaburzenia). Wg rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w jednej grupie może uczestniczyć do 5 uczniów.
W ” Mowa od Nowa” pracujemy indywidualnie. Zapraszamy do współpracy.