Czterolatek, który prawie nie mówi albo mówi bardzo niewyraźnie, to już poważny problem. I naprawdę nie ma co zwlekać z wizytą u logopedy. Musimy pamiętać, że od 3. do 7. roku życia trwa tzw. okres swoistej mowy dziecięcej. Co to oznacza dla naszego malucha? To, że dziecko w tym okresie zaczyna porozumiewać się z nami zdaniami przejętymi od osób ze swojego otoczenia.
Czterolatek powinien już umieć mniej lub bardziej sprawnie przekazywać informacje, opowiedzieć o swoim dniu etc. I co bardzo istotne powinien używać do tego całych zdań.
Co zrobić jeśli dziecko w tym wieku komunikuje się pojedynczymi słowami?
Na pewno nie wierzyć w to, że z tego wyrośnie albo, że ruszy z mową jak pójdzie do przedszkola. Jeśli czterolatek komunikuje się z nami tylko pojedynczymi słowami, mamy do czynienia z opóźnionym rozwojem mowy. Koniecznym jest poznanie przyczyny i jak najszybsze udzielenie pomocy dziecku. Pamiętajcie również, że logopeda współpracuje z różnymi specjalistami takimi jak : audiolog, laryngolog, foniatra, neurolog, psycholog lub psychiatra. Diagnozując malucha, logopeda może zlecić konsultację specjalistyczną i należy mieć to na uwadze.
Zaburzenia w rozwoju mowy mogą spowodować lawinę konsekwencji. Coś co z pozoru wydaje nam się niewinne, w przyszłości może przełożyć się na problemy z umiejętnościami szkolnymi takimi jak: nauka czytania, pisania, nawiązywaniem relacji, wyrażaniem emocji. Bardzo często brak odpowiedniej interwencji logopedycznej przekłada się również na problemy z zachowaniem i zaniżoną samoocenę.
Jak możemy pomóc maluchowi w domu?
Jeżeli rozwój mowy jest zaburzony, pierwszym krokiem jest nawiązanie kontaktu z logopedą, który przeprowadzi diagnozę i opracuje indywidualny program terapii. Oczywiście metod pracy jest wiele. To, że coś pomogło dziecku twojej koleżanki, wcale nie oznacza, że również pomoże i twojemu. Metody terapii zawsze muszą być dobierane w sposób indywidualny do pacjenta oraz do jego zaburzenia.
Jak powinien mówić czterolatek?
Czterolatek jest w okresie tzw. swoistej mowy dziecięcej. Ten etap trwa od 3 do 7 roku życia.
W tym okresie dziecko:
- Zaczyna porozumiewać się zdaniami i do końca tego etapu doskonali tę formę komunikacji w dialogu i w mowie narracyjnej, czyli wówczas, gdy coś opowiada.
- Zadaje mnóstwo pytań “A dlaczego… ?” , “A po co…?”.
- Jego język w tym czasie jest bardzo twórczy, pełen fantastycznych skrótów, porównań, często przezabawnych.
- Używa coraz większej ilości przymiotników i przysłówków.
- Opanował już poprawną wymowę większości głosek, może jeszcze nie radzić sobie z prawidłową wymową tzw. szeregów denatlizowanych, czyli s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź; sz, ż, cz, dż oraz głoski r – (warto wówczas wybrać się na wizytę kontrolną do logopedy).