Na skróty,Neurologopeda

Wizyta adaptacyjna

Pierwsza wizyta dziecka w gabinecie neurologopedycznym, ocena wędzidełka języka

Wielu małych pacjentów trafia do konsultacji neurologopedycznej najczęściej gdy pojawiają się pierwsze trudności w karmieniu, nieprawidłowy sposób oddychania, z powodu wad wymowy lub konsultacyjnie w zakresie oceny wędzidełka języka, a to duży błąd, ponieważ mały pacjent zraża się już na samym wstępie do jakiejkolwiek współpracy. Nie dość, że dziecko znajduje się w nowej stresującej sytuacji, to jeszcze sama ocena dla wielu dzieci nie zawsze jest czymś przyjemnym chociażby z uwagi na występującą nadwrażliwość sensoryczną.

Z tego względu od stycznia zalecam , by dziecko najpierw przyprowadzić na tak zwana wizytę adaptacyjną. Podczas takiej wizyty budowane jest zaufanie między małym pacjentem a specjalistą. Dziecko zapoznaje się z nowym dla niego otoczeniem, jakim jest gabinet logopedyczny. Przyzwyczaja się również do działań logopedy polegających na pracy w rękawiczce. Dzięki wizytom adaptacyjnym dziecko uczy się, że gabinet neurologopedyczny nie jest niczym strasznym, a logopeda to fajna ciocia.

Przebieg wizyty adaptacyjnej

Wizyta adaptacyjna ma być dla dziecka przyjemna i bezstresowa.

Głównym celem wizyty adaptacyjnej jest przyzwyczajenie małego pacjenta do samego gabinetu neurologopedycznego i zbudowanie zaufania.  Neurologopeda opowiada maluchowi o swojej pracy, gra w gry z dzieckiem, rysuje, maluje. Oczywiście poziom rozmowy jest uzależniony od wieku dziecka i do niego dostosowany. Pod koniec wizyty, jeśli maluch jest gotowy, neurologopeda stara się wykonać jedno/dwa ćwiczenia buzi i języka.

Podczas wizyty adaptacyjnej rodzice mogą/ ale nie muszą być obecni w gabinecie. Wszystko zależy od samego dziecka. Zaleca się aby pozostający w gabinecie rodzic nie ingerował w budowaną relację terapeuta-dziecko tylko pozostawał biernym obserwatorem. Ważne: nie komentujemy żadnych zachowań, pozwalamy na działania terapeucie.

Jak przygotować dziecko do wizyty adaptacyjnej?

Rodzice mają ogromny wpływ na swoje dziecko. Jeśli maluch słyszy przed wizytą, że nic nie będzie bolało, samo najprawdopodobniej zacznie myśleć o bólu. Wówczas efekt będzie taki, że jeszcze nim trafi do gabinetu będzie negatywnie nastawiony na samą wizytę i uprzedzony do specjalisty. Nawet jeśli wcześniej nie miał żadnego kontaktu z logopedą. Dlatego dajmy dziecku dobry przykład i nie uczmy go, że logopeda jest osobą, której należy się bać.

Przed wizytą adaptacyjną u neurologopedy/logopedy, poinformujmy malucha, gdzie idziemy i co będzie się tam działo. Unikajmy jednak sformułowań w stylu „nie ma się czego bać”, czy „nie martw się, nie będzie bolało” Efekt będzie odwrotny i dziecko niepotrzebnie zacznie się stresować. Już w domu powinniśmy próbować budować pozytywne nastawienie dziecka do specjalisty.

W moim gabinecie w trakcie wizyt adaptacyjnych:

a)gramy w gry

b)układamy puzzle

c)rozmawiamy o ulubionych bajkach

d)oglądamy książeczki

e)kolorujemy

Istotne informacje:

Czas trwania wizyty adaptacyjnej 15 minut

Wizyta adaptacyjna przed oceną wędzidełka jest obowiązkowa dla dzieci od 2 roku życia

Możesz również polubić…