Wskazówki dla rodziców w kształtowaniu rozwoju mowy.

  1. Pamiętaj, że Twoje dziecko oprócz problemu logopedycznego ma inne ważne cechy, na przykład jest aktywne, towarzyskie, pogodne. Niech problem logopedyczny tego nie przesłoni.
  2. Najważniejszą zasadą stymulacji rozwoju mowy jest reagowanie na wszelkie formy i sposoby kontaktu małego dziecka z dorosłym – począwszy od urodzenia, a nawet wcześniej.
  3. Prowadź z dzieckiem ” dialog” nawet wtedy, gdy nie potrafi ono mówić. Chodzi o ćwiczenie struktury naprzemiennej ( raz Ty, a raz ja), przedmiotem tej swoistej wymiany są różne dźwięki, dotyk, ruch, emocje.
  4. Pokazuj dziecku, że poruszasz ustami i językiem, kiedy mówisz, oraz że wypowiadanie wielu głosek łączy się z wypuszczaniem powietrza, co można łatwo zobaczyć gdy wypowiesz sylabę [pa], kierując oddech na paseczek papieru czy na pianę przy kąpieli.
  5. Wykorzystuj znane Ci piosenki, wierszyki, rymowanki, wyliczanki do zabaw z dzieckiem.
  6. Do stymulowania i wspierania rozwoju mowy wykorzystuj codzienne czynności związane z pielęgnacją, ubieraniem, karmieniem, wychodzeniem na spacer i tym podobne.
  7. Opisuj dziecku to, co widzisz i co robisz, za pomocą krótkich wypowiedzeń.
  8. Za pomocą melodyjnej intonacji opowiadaj dziecku o różnych przedmiotach i zjawiskach, które je otaczają. Pamiętaj, że małe dziecko wcześniej reaguje na intonację niż na treść wypowiedzi.
  9. Śpiewaj dziecku piosenki według własnych pomysłów. Maluchy to lubią i chętnie słuchają. Nie martw się, że nie potrafisz śpiewać – dziecku to w ogóle nie przeszkadza. Dla niego ważne jest to, że to Ty śpiewasz!
  10. Używaj zwrotów i gestów grzecznościowych oraz zachęcaj dziecko do ich używania – nawet gdy nie potrafi jeszcze mówić, może wykonać gest oznaczający papa, mniam mniam i tym podobne.
  11. Rozwijaj podstawowe słownictwo obejmujące nazwy przedmiotów codziennego użytku – jedzenia, ubrań, zabawek, zwierząt oraz nazwy podstawowych czynności.
  12. Czytaj i opowiadaj bajki z twarzą zwrócona do dziecka.
  13. Wykorzystuj tak zwane zabawy paluszkowe, na przykład ” Idzie kominiarz po drabinie”
  14. Opowiadaj dziecku proste, wymyślone przez Ciebie historyjki na podstawie obrazków, których bohaterami są jego ulubione zabawki.