Badanie logopedyczne polega na rozpoznaniu określonego zaburzenia mowy występującego u badanej osoby, daje podstawę do zaprogramowania odpowiedniej terapii i rozpoczęcia postępowania terapeutycznego.
W trakcie trwania wizyty logopeda:
- przeprowadza wywiad z rodzicami dotyczący etapów ogólnego rozwoju dziecka począwszy od okresu prenatalnego
- ocenia sposoby porozumiewania się dziecka (spontaniczne wypowiedzenia, gesty, mimika, kontakt wzrokowy, umiejętność zabawy)
- ocenia rozumienie mowy przez dziecko
- ocenia budowę oraz sprawności narządów mowy
- ocenia funkcje oddechowe, fonacyjne i funkcje połykania
- orientacyjnie bada słuch fizyczny
- bada słuch fonemowy, analizę i syntezę słuchową
- bada analizę i syntezę wzrokową
- bada artykulację poszczególnych głosek, sylab i wyrazów
- ocenia grafomotorykę i lateralizację,
W trakcie wizyty u logopedy może się okazać, że badanie logopedyczne musi zostać dodatkowo poszerzone o wyniki badań innych specjalistów – psychologa, audiologa, foniatrę, laryngologa, ortodontę czy neurologa.
Czas trwania terapii zależy od rodzaju wad i zaburzeń mowy oraz od systematycznych ćwiczeń w domu.
Diagnoza logopedyczna nie zawsze jest aktem jednorazowym, często pogłębiana jest w miarę poznawania problemu logopedycznego u dziecka, a także w trakcie prowadzonej terapii.
Podczas badania logopedycznego rodzic może uczestniczyć w diagnozie logopedycznej. Po zakończeniu badania logopeda omówi umiejętności dziecka, wskaże też problemy, które zdiagnozował. Zaproponuje ćwiczenia do pracy w domu, a w razie konieczności plan terapii w gabinecie.